Split Level House / OFIS Architects
خانه دوبلکس / معماران اوفیس
اطلاعات پروژه
معماران: OFIS Architects
سال ساخت: 2024
عکاسان: Tomaz Gregoric, Janez Martincic, OFIS Architects
تیم پروژه: Rok Oman, Spela Videcnik, Andrej Gregoric, Janez Martincic, Matej Krajnc, Laura Martinez Vega, Ewa Tomczyk, Agnese Nascimben, Justyna Chowaniec, Mateja Obid
طراحی داخلی: Saša Šekoranja, Nives Ajdovec
مهندسی سازه: Project PA
مهندسی مکانیک: STROJNIK
مهندسی برق: Elektrobiro
شهر: Ljubljana
کشور: Slovenia
شرح متن توسط معماران
راه ابدی
«وِچنا پوت» (Večna pot) که به زبان اسلوونیایی به معنای «راه ابدی» است، نام یکی از طولانیترین خیابانهای لیوبلیانا است. این خیابان دو ناحیه دور افتاده شهر را به هم متصل میکند و بخش اعظم آن از میان یک جنگل باستانی در دامنه تپههایی میگذرد که امروزه بخشی از پارک تیوولی (Tivoli Park) را تشکیل میدهند. طبق برخی منابع تاریخی، گفته میشود این جاده در دوران پیش از تاریخ یعنی زمانی که حوضه لیوبلیانا هنوز دریاچهای عظیم بود و فرهنگ خانههای روی تپه در دامنههایی که اکنون وِچنا پوت از کنار آنها میگذرد رونق داشت، وجود داشته است.
این ویلا در جایی ساخته شده است که زمانی ساحل دریاچهای بوده که در دوران پیش از تاریخ خشک شده است. این منطقه تا همین اواخر به دلیل خطر سیل با مشکل مواجه بود تا اینکه سیستمهای لولهکشی (تنظیم مقررات) ساخته شدند. دوران پیش از این لولهکشیها به تکامل گونهای خاص از بناها منجر شد: خانههایی با طبقهی همکف مرتفع. وجود نیمطبقه (زیرزمینی) در این خانهها خطر آسیب ناشی از سیل را کاهش میداد. دسترسی به طبقهی همکف که فضای اصلی زندگی در آن قرار داشت، به عنصری منحصربهفرد در معماری این منطقه تبدیل شد: رواق (portico).
معماری ویلا
موقعیت و سازماندهی فضا
این ویلا در گوشهای قرار گرفته که محل تلاقی دو خیابان است. این موقعیت خاص، سازماندهی داخلی ویلا و طراحی نماها و دو ورودی آن را تعیین کرده است.
ورودی اصلی
یک رواق باعظمت در گوشهی ویلا قرار گرفته که به طبقهی همکف مرتفع منتهی میشود. این رواق بر تشریفات ورود به ویلا تأکید کرده و آن را رسمیتر میکند. هدف از ساخت این رواق، ایجاد ورودی باشکوه و همچنین فراهم کردن مسیری سرپوشیده به سمت درب ورودی اصلی است. این ورودی رسمیتر به راهرو (فویر) و یک فضای نشیمن بزرگ منتهی میشود.
ورودی دوم
دومین ورودی ویلا در سطح خیابان قرار دارد و برای استفادهی روزمره خانواده طراحی شده است.
طبقه همکف
طبقه همکف علاوه بر فضای نشیمن بزرگ که از طریق یک فضای خالی دوطبقه به طبقه اول متصل میشود، دارای بخش خدمات، آشپزخانه، اتاق غذاخوری و اتاق خانوادگی نیز میباشد. یک راهپلهی مستطیلی شکل هر سه طبقه را به هم متصل میکند.
طبقه بالا
طبقه بالا محل اتاقهای خواب است. فضای دوطبقهی داخل خانه، پویایی جالبی بین فضاهای مختلف ایجاد میکند.
نمای ویلا
آجر سیاه و ارتباط با محیط
نمای ویلا با آجر سیاه طراحی شده است. در اینجا نیز میتوان پیوندی با موقعیت خاص خانه پیدا کرد. خاک منطقهی دریاچهی سابق، تودههای سیاه رنگ است و این تیرگی همچنین از ویژگیهای باتلاقهای لیوبلیانا به شمار میرود. علاوه بر این، استفاده از آجر سیاه به این منظور بوده است که حجم خانه را کمتر برجسته کند و با فضای سبز اطراف خانه تضاد ایجاد نماید.
ایوان کنسول و پنجرهی پانوراما
از لحاظ سازهای، گوشهی جنوب غربی به صورت کنسول بر روی طبقهی همکف بیرون زده است. یک پنجرهی بزرگ شیشهای پانوراما در این قسمت از خانه تعبیه شده است که منظرهای از باتلاق را در ورودی رواق به نمایش میگذارد.
ویلای وِچنا پوت: تفسیری بر تمهای جاودان معماری
ویلای وِچنا پوت تفسیری بر چندین تم جاودان معماری است. مورد اول، ورودی با رواق است که پیشتر شرح داده شد. دومین مورد، موقعیت قرارگیری در گوشه که یک تم کلاسیک به شمار میرود.
در داخل خانه، تقسیم فضا به سه بخش (تریپارتیت) وجود دارد که تا دوران مدرن جزئی جداییناپذیر از معماری بوده است. این تقسیمبندی در نمای ویلا نیز به طور واضحی قابل مشاهده است. فرم کلی ویلا با مهارت بر اساس این تمها شکل گرفته و آنها را در هم میآمیزد و با بافت شهری ادغام میکند.
منبع: https://www.archdaily.com/1019125/split-level-house-ofis-architects