وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش معماری > اطراحی خانه ای دوبلکس در قلب اسلوونی در شهر لیوبلیانا

آنچه در این مطلب میخوانید:

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

Split Level House / OFIS Architects

خانه دوبلکس / معماران اوفیس

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

اطلاعات پروژه

معماران: OFIS Architects

سال ساخت: 2024

عکاسان: Tomaz Gregoric, Janez Martincic, OFIS Architects

تیم پروژه: Rok Oman, Spela Videcnik, Andrej Gregoric, Janez Martincic, Matej Krajnc, Laura Martinez Vega, Ewa Tomczyk, Agnese Nascimben, Justyna Chowaniec, Mateja Obid

طراحی داخلی: Saša Šekoranja, Nives Ajdovec

مهندسی سازه:  Project PA

مهندسی مکانیک: STROJNIK

مهندسی برق: Elektrobiro

شهر: Ljubljana

کشور: Slovenia

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

شرح متن توسط معماران

راه ابدی

«وِچنا پوت» (Večna pot) که به زبان اسلوونیایی به معنای «راه ابدی» است، نام یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های لیوبلیانا است. این خیابان دو ناحیه دور افتاده شهر را به هم متصل می‌کند و بخش اعظم آن از میان یک جنگل باستانی در دامنه تپه‌هایی می‌گذرد که امروزه بخشی از پارک تیوولی (Tivoli Park) را تشکیل می‌دهند. طبق برخی منابع تاریخی، گفته می‌شود این جاده در دوران پیش از تاریخ یعنی زمانی که حوضه لیوبلیانا هنوز دریاچه‌ای عظیم بود و فرهنگ خانه‌های روی تپه در دامنه‌هایی که اکنون وِچنا پوت از کنار آن‌ها می‌گذرد رونق داشت، وجود داشته است.

این ویلا در جایی ساخته شده است که زمانی ساحل دریاچه‌ای بوده که در دوران پیش از تاریخ خشک شده است. این منطقه تا همین اواخر به دلیل خطر سیل با مشکل مواجه بود تا اینکه سیستم‌های لوله‌کشی (تنظیم مقررات) ساخته شدند. دوران پیش از این لوله‌کشی‌ها به تکامل گونه‌ای خاص از بناها منجر شد: خانه‌هایی با طبقه‌ی همکف مرتفع. وجود نیم‌طبقه (زیرزمینی) در این خانه‌ها خطر آسیب ناشی از سیل را کاهش می‌داد. دسترسی به طبقه‌ی همکف که فضای اصلی زندگی در آن قرار داشت، به عنصری منحصربه‌فرد در معماری این منطقه تبدیل شد: رواق (portico).

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

از دریاچه تا وِچنا پوت: تحول طبیعت در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *