وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش لومیون > چگونه متریال واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟

آنچه در این مطلب میخوانید:

چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟

روش ساخت متریال واقعی و سفارشی در lumion در 6 مرحله

1. بارگذاری یک بافت سفارشی

  • ابتدا بر روی تب ویرایشگر متریال کلیک کنید و سطحی را که می‌خواهید بافت به آن اضافه شود انتخاب نمایید.
  • بر روی آیکون ماده استاندارد زیر جدید دوبار کلیک کنید تا تنظیمات آن باز شود.
  • بر روی دکمه بارگذاری نقشه در سمت راست تنظیم بافت کلیک کنید و فایل انتخابی خود را باز نمایید.
  • آیا نیاز به کمک برای یافتن بافت مناسب دارید؟ شما می‌توانید مجموعه ای از منابع را در اینجا بیابید.
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟

2.تنظیم مقیاس

  • لغزنده مقیاس نقشه بر روی متر در مختصات دنیای واقعی تنظیم شده است. تنظیم آن به 1 به معنای این است که اندازه بافت معادل 1 متر در دنیای واقعی خواهد بود.
  • این مقادیر عمومی هستند، که تنظیم بافت‌های شما به اندازه صحیح را بدون هیچ حدسی آسان‌تر می‌کند.

3. اضافه کردن برجستگی

  • برجستگی کنترل برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های سطح ماده را بر عهده دارد. برای تعیین سطح برجستگی بافت خود، به سادگی یک نقشه نرمال بارگذاری کرده و لغزنده را تنظیم کنید.
  • با برجستگی، نور می‌تواند همانطور که به طور طبیعی عمل می‌کند، به ویژگی‌های منحصر به فرد هر سطح پاسخ دهد و عمق و واقع‌گرایی ایجاد کند.
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟

4. تنظیم زبری و بازتابندگی

  • زبری و بازتابندگی دو مورد از مهم‌ترین تنظیماتی هستند که می‌توانیم برای مواد خود انجام دهیم. دستکاری این دو ویژگی به راحتی شخصیت بسیار مورد نیاز را به یک سطح اضافه می‌کند و کمال تمیز CGI را از بین می‌برد. به عنوان مثال، مبلمان چوبی را در نظر بگیرید – با گذشت سال‌ها، خراش‌ها و خراش‌هایی روی آن جمع می‌شود که بخشی جدایی ناپذیر از آن می‌شوند. این تفاوت‌های ظریف کمک می‌کنند تا رندرهای شما تا حد ممکن واقعی و قابل ارتباط باشند.
  • می‌توانید به راحتی با لغزنده زبری، ظاهر زبر یا صاف بافت خود را کنترل کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک نقشه زبری بارگذاری کنید و سپس لغزنده را روی نقطه دلخواه خود تنظیم کنید. اگر نقشه براق دارید، این نیز کار می‌کند – به سادگی آن را با کلیک بر روی سه نقطه کنار نماد بارگذاری معکوس کنید.
  • لغزنده بازتابندگی کنترل می‌کند که بازتاب‌های ماده در کجا قوی‌تر ظاهر می‌شوند. از نقشه و لغزنده بازتابندگی برای دستیابی به ظاهری دقیق که می‌خواهید استفاده کنید.
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟
چگونه مواد واقعی و سفارشی در لومیون درست کنیم؟

5. ترکیب فرسایش

  • در پایین پنل ویرایشگر متریال، گزینه فرسایش را مشاهده خواهید کرد. لغزنده قدرت فرسایش اثرات پیری و فرسایش، کثیفی، لبه‌های فرسوده، خزه و زنگ زدگی را به مواد شما اضافه می‌کند. این عناصر به ایجاد ارتباط بین مدل سه بعدی وارد شده ما و دنیای دیجیتالی که در Lumion ساخته‌ایم کمک می‌کنند. حتی جزئی‌ترین فرسایش می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر واقع‌گرایی یک رندر داشته باشد.
  • با انتخاب یک نوع فرسایش که با ماده مورد استفاده شما مطابقت دارد شروع کنید، سپس لغزنده را به طور مناسب تنظیم کنید.
  • انواع نشان داده شده در Lumion فقط یک راهنما برای به دست آوردن دقیق‌ترین فرسایش برای هر سطح هستند؛ در واقع می‌توان آن‌ها را هر طور که دوست دارید استفاده کرد. نوع فرسایش پلاستیکی روی دیوارها و کف‌ها برای ایجاد اثر آسیب دیده از آفتاب کار می‌کند. انواع فرسایش فلزی برای محیط‌های بیابانی یا کثیف مناسب هستند، با زنگ زدگی که گرد و غبار یا کثیفی را تقلید می‌کند. و فرسایش سنگی به طور مؤثری آسیب متخلخل روی بتن را تقلید می‌کند.

6. نرم کردن لبه‌ها

  • در دنیای 3D، لبه‌های کامل به طور پیش فرض هستند. اما در دنیای واقعی، چنین چیزی وجود ندارد.
  • به هر شیئی نگاه کنید و لبه‌های آن را بررسی کنید. متوجه خواهید شد که تا حدی دارای انحنا هستند. حتی لبه تیزترین تیغه نیز تا حدی گرد خواهد داشت.
  • از آنجایی که بیشتر نرم‌افزارهای مدل‌سازی 3D به طور خودکار لبه‌های گرد ایجاد نمی‌کنند، مهم است که مقداری نرم‌سازی را در Lumion روی سطوح خود اعمال کنید.
  • با کلیک بر روی تب تنظیمات در سمت راست فرسایش، گزینه نرم کردن لبه‌های ماده خود را مشاهده خواهید کرد. به سادگی لغزنده را تنظیم کنید تا آن را امتحان کنید – یک مقدار پایین برای استفاده عمومی توصیه می‌شود. هنگام استفاده با چوب یا سنگ، می‌توان شعاع بزرگتری اعمال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *