وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش معماری > طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

آنچه در این مطلب میخوانید:

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

Designing the School of the Future: Multifunctional Spaces for Dynamic Learning

طراحی مدارس آینده: فضاهای چندمنظوره برای یادگیری پویا

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

طراحی مدارس قرن بیست و یکم: فضاهای پویا برای یادگیری

قرن بیست و یکم به طور چشمگیری معماری مدارس را متحول کرده است، که تحت تأثیر فلسفه‌های آموزشی جدید، پیشرفت تکنولوژیکی و ارزش‌های اجتماعی تأکید بر پایداری و شمول قرار دارد. این تغییر فراتر از زیبایی‌شناسی صرف است و به طور عمیقی نحوه کمک فضاهای فیزیکی به آموزش را بازسازی می‌کند. راهروهای باریک سنتی و ردیف‌های میزها با فضاهای پویا و انعطاف‌پذیر جایگزین شده‌اند که با محیط اطراف و جامعه خود به خوبی ادغام شده‌اند. این طرح‌های مدرن اولویت را بر تنوع و چندکارگی قرار می‌دهند.

تغییر فضاهای آموزشی: از سنتی به مدرن

ساختمان‌های سنتی مدارس معمولاً دارای کلاس‌های درس استاندارد و راهروهایی بودند که فقط برای جابجایی بین فضاها استفاده می‌شدند. آنها دارای فضاهای مشترک کمی بودند و فرصت‌های محدودی برای تعامل بین دانش‌آموزان و کارکنان ارائه می‌دادند. در مقابل، فضاهای مدرن مدارس چندمنظوره هستند و اغلب از نظر داخلی و با محیط بیرون به هم متصل هستند. آنها دارای رنگ‌ها و مواد پر جنب و جوش هستند که هویت موسسه و دانش‌آموزان آن را منعکس می‌کنند. راهروها به مکان‌های جمع‌آوری تبدیل می‌شوند، سکوها برای تمرین رقص استفاده می‌شوند و دیوارها به عنوان پروژکتور عمل می‌کنند. برچسب‌ها و تعیین‌های سفت و سخت دیگر مورد استقبال نیستند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

فضاهای انعطاف‌پذیر: کلید یادگیری مؤثر

دور شدن از ساختارهای سنتی و سفت و سخت به سمت فضاهای انعطاف‌پذیر، نشان می‌دهد که یادگیری مؤثر همیشه در یک محیط معمولی اتفاق نمی‌افتد. چندمنظورگی فراتر از استفاده ساده از مبلمان قابل جابجایی است؛ این شامل ایجاد فضاهایی است که می‌توانند از نظر آکوستیک، رنگ، نورپردازی و مواد تغییر کنند، در حالی که تعامل و فناوری را نیز در نظر می‌گیرند. به این ترتیب، مدرسه به ابزاری تبدیل می‌شود که معلمان می‌توانند آن را برای پاسخگویی به نیازهای آموزش در حال تحول تنظیم کنند.

چندین مطالعه اهمیت انعطاف‌پذیری در فضاهای مدرسه را تأیید می‌کنند. گزارش جهانی “آینده کلاس درس” توسط گوگل برای آموزش، که داده‌های آموزشی را در سراسر جهان تحلیل می‌کند، روند رو به رشد فضاهای انعطاف‌پذیر را برجسته می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که در ایالات متحده، کلاس‌های درس با طراحی ترکیبی در آزمون‌های خواندن و ریاضی از 91٪ مدارس سنتی بهتر عمل کرده‌اند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

نمونه‌های عملی: مدارس انعطاف‌پذیر در سراسر جهان

برای نمونه، مهدکودک Casa Fundamental در برزیل با ارائه فضاهای انعطاف‌پذیری که در طول سال با نیازهای آموزشی در حال تغییر سازگار می‌شوند، این رویکرد را نشان می‌دهد. کلاس‌های درس می‌توانند به یک منطقه بزرگ ترکیب شوند که طرح‌های مختلف را پشتیبانی می‌کنند. به طور مشابه، مدرسه ابتدایی آزمایشی هونگ‌لینگ در چین با طراحی درام‌شکل خود انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد. این شکل به انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کلاس‌های درس مستطیلی سنتی اجازه می‌دهد. طراحی منحنی و ریتمیک واحدهای یادگیری و لبه گرد حیاط یک فضای پویای بیرونی برای کودکان ایجاد می‌کند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

فضاهای چندمنظوره: پاسخ به نیازهای تکنولوژیکی

چندمنظورگی فضاهای مدرسه هنگام رسیدگی به فناوری در محیطی با تغییر و نوآوری مداوم نیز بسیار مهم است. نسل جدید دانش‌آموزان در دنیایی تحت سلطه دستگاه‌های شهودی و اطلاعات فوری رشد کرده‌اند. آنها به دنبال یادگیری مشارکتی، فناوری پیشرفته، ساختمان‌های پایدار و محیط‌های پویایی هستند که با علایق در حال تغییر آنها همسو باشد. به عنوان مثال، تغییر از آزمایشگاه‌های کامپیوتر به لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل، آموزش و طراحی کلاس درس را متحول کرده است و مدارس را ملزم می‌کند تا قدرت و اتصال بیشتری را ارائه دهند. این تکامل معماران و مربیان را به چالش می‌کشد تا به سرعت پیش‌بینی و نیازهای جدید دانش‌آموزان را برآورده کنند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

مدرسه جامع Jätkäsaari در فنلاند: نمونه‌ای از انعطاف‌پذیری

مدرسه جامع Jätkäsaari در فنلاند، که به دلیل آموزش نوآورانه خود شناخته شده است، فضاهای انعطاف‌پذیری با عناصر ثابت کمی دارد که برای سازگاری با نیازهای آینده طراحی شده است. این رویکرد یک محیط یادگیری الهام‌بخش فراهم می‌کند و همراه با کاربران خود تکامل می‌یابد. هدف ایجاد مناطق چندمنظوره است که کودکان را تشویق می‌کند تا در حالی که برای تغییرات و نوآوری‌های آینده قابل انعطاف هستند، یاد بگیرند و همکاری کنند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

فضاهای مدرسه: پاسخگویی به نیازهای جامعه

یک مدرسه واقعاً انعطاف‌پذیر و سازگار باید نیازهای دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را برآورده کند و برای پاسخگویی مؤثر به تغییرات و چالش‌های آینده، باید به جامعه اطراف نیز خدمت کند. در این زمینه، کلمبیا، که در زیرساخت‌های مدرسه نیز پیشرفت‌هایی داشته است – هرچند از دیدگاهی متفاوت از فنلاند – از دموکراسی‌سازی آموزش از طریق معماری باکیفیت در مناطق محروم حمایت می‌کند. به طور قابل توجه، موسسه آموزشی La Samaria با فضاهای ترکیبی خود که برای خدمت به دانش‌آموزان و جامعه محلی طراحی شده است، برجسته است. طبقه اول مدرسه شامل کتابخانه، سالن چندمنظوره، اتاق اینترنت، آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های هنر است، همه با دسترسی و لجستیک مستقل برای تسهیل استفاده آخر هفته جامعه. این رویکرد نقش عمومی مدرسه را افزایش می‌دهد و آن را به یک دارایی حیاتی جامعه ادغام شده در محله تبدیل می‌کند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

اهمیت فضاهای چندمنظوره در آموزش

این نمونه‌ها تنها چند مورد از بسیاری از محیط‌های آموزشی هستند که درک جامع از آموزش را در بر می‌گیرند و نقش حیاتی معماری در تجربه یادگیری را برجسته می‌کنند. فضاهای چندمنظوره برای پیمایش آینده نامعلوم و در حال تغییر بسیار مهم هستند و مدارس را مجهز می‌کنند تا چالش‌های مختلف را برآورده کنند و نیازهای دانش‌آموزان، معلمان و جوامع را هم اکنون و در سال‌های آینده برآورده کنند.

طراحی فضاهای آموزشی چندمنظوره: پاسخی به نیازهای یادگیری قرن 21

منبع: 

https://www.archdaily.com/1019975/designing-the-school-of-the-future-multifunctional-spaces-for-dynamic-learning

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *