وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش معماری > انجمن بین‌المللی توکیو: نماد پویایی فرهنگ و معماری در قلب کلانشهر

آنچه در این مطلب میخوانید:

فروم بین‌المللی توکیو: نماد پویایی فرهنگ و معماری در قلب کلانشهر

Tokyo International Forum, Designed by Rafael Viñoly Architects, Receives the Twenty-Five Year AIA Award

انجمن بین‌المللی توکیو، برنده جایزه ۲۵ سالگی AIA

فروم بین‌المللی توکیو: نماد پویایی فرهنگ و معماری در قلب کلانشهر

بنای شاخص با «ویژگی شفافیت متمایز» و «ظرفیت بالای برقراری ارتباط با مردم» در توکیو

تالار بین‌المللی توکیو (Tokyo International Forum)، طراحی‌شده توسط معماران رافائل وینولی (Rafael Viñoly Architects)، جایزه معتبر ۲۵ سالگی (AmericanInstitute of Architects) AIA را دریافت کرده است. این جایزه به پاسداشت «ویژگی شفافیت متمایز» و «ظرفیت بالای برقراری ارتباط با مردم در بزرگترین منطقه کلانشهری جهان» به این بنای شاخص اهدا شده است.

برنده اولین مسابقه بین‌المللی طراحی در ژاپن

انتخاب رافائل وینولی برای طراحی این تالار، از طریق اولین مسابقه بین‌المللی طراحی در ژاپن صورت گرفت. این مسابقه با حمایت کنزو تانگ (Kenzo Tange)، معمار برجسته‌ی تالار شهر توکیو و اولین برنده ژاپنی جایزه پریتزکر (Pritzker Prize)، برگزار شد.

پاسخ به نیازهای فرهنگی و اجتماعی توکیو

ساخت تالار بین‌المللی توکیو در پاسخ به نیاز فضاهای فرهنگی و اجتماعی شهر توکیو در سال ۱۹۹۷ به اتمام رسید. این پروژه به عنوان اولین مسابقه بین‌المللی طراحی در ژاپن برگزیده شد. مفهوم اصلی این طرح، ایجاد یک فضای عمومی بزرگ بود که علاوه بر دسترسی آسان، از سر و صدای خیابان‌های اطراف نیز محافظت شود. به همین منظور، طراحی این سازه با محیط شهری به خوبی هماهنگ شده و دارای یک محوطه‌ی محوطه‌سازی‌شده با حصار گرانیتی است. این مجموعه شامل ۳۴ اتاق کنفرانس مجزا، یک سالن نمایشگاه و هفت سالن اجرای هنرهای نمایشی و سالن‌های چند منظوره است.

فروم بین‌المللی توکیو: نماد پویایی فرهنگ و معماری در قلب کلانشهر

قلب تالار: تالار شیشه‌ای نمادین

طرح فضا با «تالار شیشه‌ای» (Glass Hall) نمادین آن تعریف می‌شود. این دهلیز بزرگ با دهانه‌ای ۷۵۰ فوتی (حدود ۲۲۹ متر) و با حداقل نیاز به تکیه‌گاه‌های ساختاری ساخته شده است. تالار شیشه‌ای به عنوان قلب تالار بین‌المللی توکیو شناخته می‌شود و برای دیوارهای شیشه‌ای با پشتیبانی کابل‌های کششی و سقف شبکه‌ای ظریف و مجسمه‌مانند آن مورد تحسین قرار گرفته است. این تالار کانونی در شب به فانوس درخشانی تبدیل می‌شود که خط آسمان توکیو را متحول می‌کند. تالار شیشه‌ای طی سال‌ها به یک بنای شاخص تبدیل شده و همزمان فضایی عمومی کاربردی و دلنشین برای مردم به شمار می‌رود.

نمادی از ارتقای زندگی شهری با طراحی نوآورانه

«تالار شیشه‌ای این تالار، در طول روز مانند یک کریستال درخشان و در شب همچون فانوس درخشانی است و به جمع فضاهای بزرگ جهان می‌پیوندد». در طول ۲۵ سال فعالیت خود، تالار بین‌المللی توکیو میزبان بیش از ۳۴۰۰ رویداد بوده و پذیرای بیش از ۲۳ میلیون بازدیدکننده شده است و به نمادی از چشم‌انداز و پویایی فرهنگی توکیو تبدیل شده است. این ساختمان با تقویت تبادل فرهنگی، نمادی از چگونگی ارتقای زندگی شهری در مقیاس جهانی توسط طراحی نوآورانه است.

فروم بین‌المللی توکیو: نماد پویایی فرهنگ و معماری در قلب کلانشهر

جوایز معماری: به رسم تقدیر از برتری در طراحی

جوایز معماری، مانند جایزه ۲۵ سالگی AIA، با به رسمیت شناختن و تجلیل از برتری در طراحی، نوآوری را در سراسر این رشته هنری و مهندسی ترویج می‌دهند. در اخبار مرتبط دیگر، Fundació Mies van der Rohe و کمیسیون اروپا برندگان جایزه خود در سال ۲۰۲۴ را انتخاب کرده‌اند. به طور مشابه، دفتر معماری WEISS/MANFREDI مستقر در نیویورک به تازگی سی و هفتمین برنده جایزه Louis. I. Khan را معرفی کرده است. در نهایت، لزلی لوکو، معمار غنائی-اسکاتلندی و کیوریتور بخش معماری دوسالانه ونیز ۲۰۲۳، به طور رسمی به عنوان برنده مدال طلای سلطنتی ۲۰۲۴ برای معماری شناخته شده است.

منبع:

https://www.archdaily.com/1018283/tokyo-international-forum-designed-by-rafael-vinoly-architects-receives-the-twenty-five-year-aia-award

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *