وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش معماری > طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

آنچه در این مطلب میخوانید:

از دیزنی‌لندی ویران تا جاذبه‌ی گردشگری

Dystopian Disneyland: The Story Behind Turkey’s Castle Ghost Town

دیزنی‌لندی ویران: داستان شهر ارواح قلعه‌ای ترکیه

طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

قلعه‌ای از افسانه‌ها: رویایی دست‌یافتنی در ترکیه

احتمالاً بسیاری از ما در طول زندگی، چه در دوران کودکی با جادو شدن توسط افسانه‌ها و چه در بزرگسالی با مطالعه‌ی حکومت‌های سلطنتی اروپا، رویای زندگی در یک قلعه را در سر داشته‌ایم. با توجه به این شیفتگی، تصور کنید اگر فرصتی برای خرید قلعه‌ی خودتان پیدا می‌کردید، چه فکری می‌کردید؟ جالب است بدانید که در اواسط سال ۲۰۱۴، این امکان برای شما در ترکیه با قیمتی معادل ۳۷۰,۰۰۰ دلار وجود داشت. هر قلعه‌ی لوکس ۳۲۵ مترمربعی، با برج‌های آبی زیبا و راه‌پله‌های مارپیچ تکمیل می‌شد. تنها نکته‌ی منفی این بود که قلعه‌ی شما یکی از ۷۳۱ قلعه‌ی کاملاً مشابه بود. با این حال، چه کسی به منحصر به فرد بودن اهمیت می‌دهد، وقتی فرصت دارید تا در دنیای افسانه‌ای دیزنی زندگی کنید؟

وعده‌های وسوسه کننده، فروش موفق

به راحتی می‌توان تصور کرد که سخنرانی فروش برای پروژه‌ی برج‌الباباس که در سال ۲۰۱۴ در شهر مودرنو ترکیه آغاز شد، شباهت زیادی به دو پاراگراف اول این متن داشت. صرف‌نظر از جذابیت تجاری، فروش این پروژه با موفقیت همراه بود. قیمت واحدها با توجه به موقعیت آن‌ها بین ۳۷۰,۰۰۰ تا ۵۳۰,۰۰۰ دلار متغیر بود. نیمی از واحدها به محض راه‌اندازی پروژه به سرعت به فروش رفتند، به ویژه به مشتریانی از قطر، بحرین، کویت و امارات متحده عربی که به دنبال خانه‌های تابستانی بودند.

از رونق گردشگری تا توقف رویایی

این منطقه در ترکیه که در دره‌ای پوشیده از درختان کاج و با داشتن چشمه‌های آب گرم واقع شده، یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین مناطق این کشور است. در اوایل دهه ۲۰۰۰، توجه توسعه‌دهندگان املاک و سرمایه‌گذاران سراسر جهان را به خود جلب کرد، از جمله گروه ساروت. این گروه که پیش‌تر دو هتل با چشمه‌های آب گرم در این منطقه ساخته بود، در سال ۲۰۱۴ بلندپروازانه‌ترین پروژه‌ی خود با نام برج‌الباباس را راه‌اندازی کرد.

این پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تفریحگاه‌های فوق لوکس ترکیه معرفی شد و قرار بود شامل مساجد، سالن‌های زیبایی، حمام‌های ترکی با آب‌های گرمابی منطقه، و یک مرکز خرید با معماری یادآور ساختمان کنگره‌ی ایالات متحده باشد. تمام این امکانات با ۷۳۲ خانه شبیه قلعه‌های دیزنی احاطه می‌شد؛ بازتولیدی نه چندان موفق از نمونه‌های تاریخی. این ترکیب غیرمعمول شامل کف‌پوش‌های چوبی و مرمری، دیوارها و سقف‌های تزئین‌شده با گچ، استخرهای سرپوشیده و روباز، فواره‌ها، آسانسورهای مدرن، سیستم‌های گرمایش پیشرفته و فناوری اتوماسیون خانگی بود. انگار عجیب بودن یک واحد کافی نبود، این ویژگی‌ها بیش از ۷۰۰ بار تکرار شدند.

طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

زیبایی‌شناسی عجیب و جنجال‌های محلی

زیبایی‌شناسی عجیب این پروژه از چشم مقامات محلی و ساکنان دور نماند. آن‌ها با انتقاد از طراحی انتخابی، نگران بودند که این طرح جوهره‌ی فرهنگی منطقه را ضعیف کند و تأثیر منفی بر گردشگری و تاریخ منطقه بگذارد. علاوه بر این، در ابتدای ساخت‌وساز، گروه ساروت با اتهامات قطع غیرقانونی درختان برای ایجاد فضای کافی برای تفریحگاه روبرو شد. از آن نقطه به بعد، داستان شروع به فروپاشی کرد.

ورشکستگی و رویاهای بر باد رفته

در سال ۲۰۱۸، با وخامت اوضاع بازار جهانی املاک و اقتصاد و همچنین کاهش ارزش لیر ترکیه، گروه ساروت زیر بار بدهی گرفتار شد و اعلام ورشکستگی کرد. آن‌ها ساخت ۵۸۷ واحد نیمه‌کاره را رها کردند. در سال‌های بعد، این شرکت بارها ابراز امیدواری برای از سرگیری پروژه کرد و حتی به فروش ۱۰۰ قلعه‌ی دیگر برای کمک به تسویه‌ی بدهی اشاره کرد، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

قلعه‌های متروکه و آینده‌ای دیستوپیایی

شش سال بعد، نزدیک به ۶۰۰ قلعه‌ی متروکه منظره‌ای سورئال را به وجود آورده‌اند، گویی دیزنی یک داستان شاهزاده خانم را در آینده‌ای دیستوپیایی تصور کرده باشد. فراتر از حس شهر ارواح، این قلعه‌های کوچک باعث ایجاد تفکراتی در مورد معماری کچ (Kitsch) می‌شوند و ایده‌آل‌های تجمل و عاشقانه را تا جایی به سخره می‌گیرند که دیگر معنایی ندارند.

در میان برج‌های آبی و پنجره‌های اُژیوال کوچک، قلعه‌های برج‌الباباس تقاطعی عجیب از عناصر فرهنگ عامه و عطش به شکوه و جلال نمایشی را به تصویر می‌کشند. این قلعه‌ها تجسمی از رئالیسم عامه‌پسند هستند که بر مصنوعی بودن، تقویت کلیشه‌ها و تمایل به تقلید ناشیانه (پاستیچ) – تقلیدی بدون در نظر گرفتن بافت تاریخی – تأکید دارند. موفقیت فروش این قلعه‌ها همچنین نشان‌دهنده‌ی تمایل جامعه‌ی مصرف‌کننده‌ی معاصر به زیبایی‌شناسی وارداتی به جای نمونه‌های اصیل است.

طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

سرنوشتی نامعلوم: بازسازی یا جاذبه‌ی گردشگری؟

تمام این تأملات در لحظه‌ای مناسب پدیدار می‌شوند، چرا که آخرین به‌روزرسانی‌های پروژه، خرید آن توسط شرکت چندملیتی آمریکایی NOVA Group Holdings را نشان می‌دهد. این شرکت قصد دارد ساخت‌و‌ساز را ادامه دهد. حال باید دید جهت‌گیری شرکت جدید چگونه خواهد بود: آیا از شهرت پروژه بهره می‌برد و این مجموعه را به یک جاذبه‌ی گردشگری منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند، یا با اصلاحات معماری برای کاهش «تأثیر کچ»، اقدام به بازسازی می‌کند؟ شاید وقت آن رسیده که رویای شاهزاده خانم، شکل جدیدی به خود بگیرد!

طراحی دیزنی‌لند ویران تا تبدیل آن به جاذبه‌ی گردشگری

https://www.archdaily.com/1017980/dystopian-disneyland-the-story-behind-turkeys-castle-ghost-town

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *