وبلاگ > آموزش‌های رایگان > آموزش معماری > طراحی منحصر به فرد برای نمایش دنیای زیر آب: مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسنز/دانمارک

آنچه در این مطلب میخوانید:

طراحی منحصر به فرد برای نمایش دنیای زیر آب: مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسنز/دانمارک

طراحی شرکت (3XN GXN) برای مجموعه ماهیگیری و طبیعت ساحلی در اسنز، دانمارک

3XN GXN Reveals Design for Coastal Nature and Fishing Complex in Assens, Denmark

طراحی منحصر به فرد برای نمایش دنیای زیر آب: مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسنز/دانمارک

شرکت معماری 3XN GXN به همراه معمار منظرۀ DETBLÅ برنده‌ی مسابقه‌ی طراحی مرکز جدید طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسکناس (Assens) دانمارک شده‌اند.

این طرح با یک سازه‌ی بیضی‌شکل ظریف، به نمایش داستان‌های محلی در مورد محیط زیست طبیعی می‌پردازد. هدف از ساخت این مرکز، افزایش آگاهی و قدردانی عموم مردم نسبت به محیط زیست دریایی است که بازتاب‌دهنده‌ی درک رو به رشد نیاز به مدیریت بهتر دریا (Marine Stewardship) می‌باشد. این مرکز همچنین به عنوان قطبی برای تبادل دانش درباره‌ی تأثیر انسان و تغییرات آب و هوایی بر دریا عمل خواهد کرد.

مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی اسکناس که در کنار بندر واقع شده است، برای اتصال بخش‌های مختلف زندگی و فرهنگ بندر طراحی شده است.

شکل بیضی‌وارِ آن تلاش می‌کند تا با حفظ تمایز از زوایای مختلف، با بافت پیرامون خود همسو شود. این طراحی همچنین از این شکل برای ایجاد یک صفحه‌ی محافظ در اطراف ساختمان استفاده می‌کند که مقاومت لازم در برابر آب و هوا را فراهم می‌آورد.مصالح طبیعی و گرم مانند چوب و کاشی در راستای همین مفهوم به کار رفته‌اند و فضایی دلباز ایجاد می‌کنند.

طراحی منحصر به فرد برای نمایش دنیای زیر آب: مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسنز/دانمارک

فضای داخلی انعطاف پذیر و چندمنظوره

با وسعتی در حدود ۷۰۰ متر مربع، این ساختمان دو طبقه از بخش مرکزی‌ای تشکیل شده است که به شکل صلیب طراحی شده و فضاهای داخلی و خارجی متنوعی را ایجاد می‌کند. مکان‌های همایش کوچک نیز در زیر سقف و دور از تابش مستقیم خورشید تعبیه شده‌اند.

اتاق ورودی به عنوان یکی از فضاهای اجتماعی اصلی در نظر گرفته شده است که چارچوبی را برای گردهمایی‌ها و فعالیت‌های جامعه فراهم می‌آورد. فضاهای نمایشگاهی در سراسر ساختمان برای انعطاف‌پذیری طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به اتاق‌های کوچک‌تر تقسیم کرد تا با مفهوم نمایشگاهی مورد نظر سازگار شوند.

همگام با صنعت ماهیگیری

این مرکز با الهام از شخصیت صنعتی اسکله‌ی ماهیگیری اطراف آن طراحی شده است. اسکله‌ای باز در اطراف ساختمان وجود دارد که چشم‌انداز وسیعی از دریا و شهر را دارد.

طراحی منظرۀ این مجموعه شامل سه حوضچه‌ی بزرگ است که توسط یک صخره سنگی و اسکله‌های چوبی به هم متصل می‌شوند و باعث ایجاد اکوسیستم‌های متنوع زیر آب می‌گردند.

این ویژگی‌ها به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا از طریق تجربیات حسی با دنیای دریایی ارتباط برقرار کنند، بستر زنده‌ی دریا را کشف کنند و در یک محیط فراگیر در مورد زندگی دریایی بیاموزند.

طراحی منحصر به فرد برای نمایش دنیای زیر آب: مرکز طبیعت ساحلی و ماهیگیری ورزشی در اسنز/دانمارک

یان آموندسن، رئیس طراحی و شریک ارشد در 3XN:

«برای ما مهم بود که ساختمانی ساده و در عین حال شاعرانه طراحی کنیم. ساختمانی که با محیط اطرافش همخوانی داشته باشد، فضایی گرم و صمیمی، سرگرم کننده و پر از تجربیات باشد. شکل بیضی ساختمان باعث می‌شود از تمام زوایا به راحتی قابل تشخیص باشد و چیدمانی انعطاف پذیر را ارائه دهد. علاوه بر این، تمرکز بر روی مصالح طبیعی، گرم و بادوام مانند چوب و کاشی است. طراحی این مجموعه فشرده، ساده و پایدار است.»

شرکت معماری 3XN GXN به تازگی از طراحی خود برای مالر ۱ (Mahler 1)، یک ساختمان اداری ۱۵ طبقه با کاربری‌های مختلف در منطقه‌ی زویداس (Zuidas) شهر آمستردام رونمایی کرده است.

این پروژه با هدف کوچک کردن حجم ساختمان برای ایجاد مقیاسی متناسب با انسان، از یک سازه‌ی ترکیبی با استفاده از چوب بهره می‌برد تا ردپای کربنی آن را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که این شرکت معماری پیش‌تر نیز از طراحی یک مرکز تحقیقات و نوآوری در سوئد خبر داده بود که در آن صنعت، تحقیقات، دانشگاه و کارکردهای عمومی در یک ساختمان واحد گرد هم می‌آیند.

منبع:https://www.archdaily.com/1017933/3xn-gxn-reveals-design-for-coastal-nature-and-fishing-complex-in-assens-denmark?ad_campaign=normal-tag

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *